Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Killing Fields

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

08 April 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

The Killing Fields

Vandaag staan The Killing Fields en het Genocide museum op het planbord.
Voordat we ons om 07.30 uur tegoed doen aan een heerlijk Europees ontbijt, boeken we bij de receptie de bus voor bovengenoemde Tour. We worden om 08.30 opgehaald bij het hotel vertelt de receptionist dus alle tijd voor een stevige basis. Het onweer heeft de stad goed gedaan, het is niet meer zo heet ( om 07.30 uur slechts 28 graden) alleen staan enkele straten nog geheel blank.
Om 08.30 komt de heer van het hotel zeggen dat de bus een kwartiertje vertraagd is, okay, kunnen we nog een kopje koffie nemen.
Om 08.50 komt de heer van het hotel zeggen dat de buschauffeur een ongeluk heeft gehad en dus niet komt: hij lijkt wel een Kortmann planner......
Als alternatief kunnen we met de taxi de Tour doen, okay , beter dan niets. De taxi brengt ons eerst 15 km. buiten stad, naar de Killing Fields. Met een Nederlands ingesproken audio maken we een Tour over de velden, ondertussen de gruwel verhalen aanhorend door de koptelefoon; het is buiten elk menselijk voorstellingsvermogen wat er in die 4 jaar ( 1975-1979) is gebeurd, er is 25% van de oorspronkelijke inwoners vermoord......je ziet veel weer in de juiste proporties.

Ne deze indrukwekkende geschiedenisles brengt onze taxi ons naar Toe Sleng gevangenis, ( S-21) waar alle tegenstanders van die enge Pol Pot naar toe zijn gebracht om er bijna allemaal geëxecuteerd te worden na lange martelingen: hoe ziek kunnen mensengeesten zijn. Er waren slechts 7 volwassen overlevenden en 4 kinderen
Een van deze overlevenden zat onder een afdakje zijn verhaal te doen, opdat de hele wereld moet weten: dit nooit meer; nergens.

Met een beklemmend gevoel brengt de taxi ons terug naar het hotel, alwaar we een lekkere koude douche nemen, de temperatuurmeter geeft 38 graden aan.
Eerst lekker eten en dan een tweede poging om The Royal Palace en the Silver Pagode te bezoeken, nu slagen we wel.
Het is een indrukwekkend klein dorp op zich met veel tempels, watervallen, pagodes en koninklijke paleizen met veelvoud en zilver.
Het is ondertussen 16.00 uur een de Tuk Tuk brengt ons door allenberkeersdruktendoormnaar de Russian Market, een overdekte markt waar je werkelijk alles kan kopen: autobanden, brommeronderdelen, vers geslachte kippetjes, mooie " echte" Hugo Boss shirts, alle groente en fruit, schoenen, vis etc.
Na dit schouwspel staat onze Tukker nog op ons te wachten,, hij brengt ons wel naar het hotel; welk hotel zeg je?, nooit van gehoord. Hij pakt een grote map van Phnom Penh uit zijn tas en wij mogen aanwijzen op de kaart waar het hotel is.
O ja, hoor ik ' m zeggen, daar. Tussen uitlaatgassen door en met redelijke doodsangsten zet hij ons af bij het hotel.

Na een lekkere frisse douche de stad weer in om bij een heerlijke bordje nasi en een lekkere long Sling Ice Tea onze raffel competitie weer op te starten.

• 08 April 2015 - 08:55

Wanda:

Dag Bep en Martin. Mooi verslag weer. Die Killing Fields zullen inderdaad best indrukwekkend zijn geweest. Een mooi voorbeeld van de waanzin van oorlog en de wreedheid van mensen. Zo zie je dat die van alle tijden is. Hoewel ik begrijp dat jullie het wilden zien, zou ik ook willen, hoop ik dat jullie vooral genieten van de schoonheid en de gastvrijheid van jullie vakantieland. Wij volgen jullie weer op de voet!

• 08 April 2015 - 10:38

Nico&Thea:

Oef, jullie hebben er de vaart wel in! Al kan ik me wel voorstellen dat je na alle gruwelijkheden van de Killing Fields, gevangenissen en martelpraktijken van Pol Pot blij bent om snel weer in een tuk tuk te zitten en daar alle uitlaatgassen etc op de koop toe neemt. En als je nu het nieuws hoort, is er weinig van geleerd. Het vermoorden van tegenstanders blijft doorgaan over de hele wereld! Alleen weten we er nu eerder van en ...........!!?
    Wel een schril contrast op 1 dag om daarna dan de paleizen in al hun rijkdom te bezoeken! Maar dat was natuurlijk een herkansing voor de dag ervoor! De foto op de Russian Market laat wel zien dat het echte "mais" scharrelkippetjes zijn! En in de koeling hoeven ze natuurlijk niet

• 08 April 2015 - 12:02

Mams En Paps:

Wat een verhaal' ga nu maar leuke dingen doen hoor!