De tempels van Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu De tempels van Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

De tempels van Angkor

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

11 April 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zaterdag 11 April

Heerlijk verrast stopte om 05.30 uur precies Soon voor de deur van het hostel, zij kunnen dus echt klok kijken....we stapten in zijn Tukkie ( een heel moderne met LED verlichting) en hij reed ons binnen 20 minuten naar de Angkor Wat. Wij waren niet de enige die voor dag en dauw opgestaan waren, getuige de tientallen Tukkies die er al stonden. De zonsopgang was inderdaad prachtig, achter de east tempel kwam de zon de nacht verdrijven.
Na dit spektakel bezochten wij de Angkor Wat, bijzonder als je bedenkt dat dit hele tempel complex is gebouwd in 4 eeuwen tijd, tussen ca. 800 en 1200 AD. zonder hijskranen, shovels, vrachtwagens en 3D printjes.
Diegene die er geweest zijn, weten hoe enorm uitgestrekt dit complex van tempels is.
Na 3 uur doorgebracht te hebben met vele ah's en ooh's gaan we lekkere verse mango's eten aangevuld door heerlijke verse pinapple juice.
Mr. Soon staat ons al op te wachten en hij brengt ons naar de tempel van Ta Phnom, het kleinere broertje van de Angkor. De Aziatische olifanten staan hier te wachten op die domme toeristen die op hun rug een ritje willen maken rond te tempel, wij zijn echter gezonde Hollandse boertjes en die doen alles te voet ( of zijn we gewoon te gierig?) wij wandelen over het tempel terrein en zijn wederom verwonderd dat dit allemaal zo vroeg in de jaartelling gebouwd is.
Na een heerlijke lunch van heerlijke nasi met ei, zien wij een mooi billboard; fly with the gibbon, een tocht van bijna 7 km. aan ziplines door de jungle op ca. 15 minuten rijden van het tempel complex, dit willen wij wel.
Voordat we op pad gaan bezoeken wij nog de Bayon, het tempelcomplex waar de bomen dwars door de stenen lijken te groeien. Deze bomen hebben veel vernietigd met hun wortels, gelukkig wordt een deel weer herstelt door Japanse en Duitse vrijwilligers en gelden. Indrukwekkend hoe krachtig de natuur kan zijn....
Mr. Soon brengt ons naar het Gibbon station, waar ook echte gibbons leven, wij zijn een stel met een jong van ca. 4 weken, aandoenlijk.
Na een 10 minuten stevig onderhandelen zijn wij het eens over de prijs en worden wij in een tuig gehesen om te gaan zippen, samen met 2 Engelsen from London, 1 Amerikaan from Denver, Colorado en 1 Australiër from Spring Valley, Queensland.
Na enkele veiligheidsinstructies en uitleg gaan we op pad en zippen wij 2,5 uur door de jungle met als hoogste punt een 42 meter hoog platform en als langste een bijna 500 meter lange overbrugging, een geweldige gevoel en een aanrader voor iedere avonturier.
Na dit spektakel kruipen we in ons Tukkie en Mr. Soon brengt ons weer veilig bij ons hostel. We hebben nog enkele uren voordat we opgehaald worden voor de rit terug naar Phnom Penh met een VIP nacht slaapbus, dus laten wij onze vermoeide voetjes heerlijk masseren.

• 12 April 2015 - 19:50

Wanda:

Wat klinkt dat geweldig zeg! Dat zippen lijkt mij ook wel wat. Mooi avontuur.

• 12 April 2015 - 23:53

Robin & Janine:

Leuke verhalen zeg! Geniet er van!!

• 13 April 2015 - 09:42

Nico&Thea:

Jullie zien weer mooie dingen tijdens jullie reis. Zal allemaal heel indrukwekkend en groots zijn, al die tempels. En wat een wortels zeg! En dat zippen over de jungle was wel weer een hele ervaring denk ik! Fun Forest is niets meer voor jullie