Terug in de tijd - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Bep

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

22 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Malelane

Zaterdag 22 Februari

Na de vroege start van vrijdag hebben we nu maar lekker uitgeslapen en zitten om 8 uur aan het ontbijt. Na bestudering van de kaart besluiten we een lange route van ongeveer 170 km te nemen dwars door het Krugerpark naar Hazyview. We hebben niet zo veel dieren gezien, wel olifanten, koedoe's, springbokken( die hadden we vorige week nog gegeten) , nou ja niet deze natuurlijk maar zijn broer.Ook nog wat giraffen , aapjes en een nijlpaard( nou ja, zijn rug en zijn oren want de rest is altijd onder water).
Na een uurtje of 4 komen wij aan in Hazyview waar we wat tosti's eten, het zag er letterlijk zwart van de mensen, het valt ons op dat in dit deel van Afrika erg weinig blanken wonen. het dorp hadden we snel gezien dus op zoek naar iets cultureels! Wij gaan naar Shangana, dit is een stam waar de mensen nog primitief leven, maar ze hebben wel ontdekt dat de toeristen dit leuk vinden en dat daar flink wat te halen valt.
Als wij daar aankomen begint er net een toer met een groepje Zweden waar wij meteen kunnen aansluiten. Langs een smal pad komen we aan bij een groepje lemen hutten, wij moeten toestemming vragen aan de chief om het dorp te betreden, gelukkig en niet geheel onverwachts gaf hij toestemming (hij rook geld.)
De Chief heeft 4 vrouwen en 25 kinderen verwekt ( je moet toch wat, verder is her niet veel te doen), in de hutten wonen nog 12 mensen die volgens de oude tradities leven, een van zijn vrouwen is gestorven en hij vroeg of een van ons interesse had, ik stak natuurlijk meteen mijn vinger op, zo'n kans kan je niet laten lopen! Maar hij wilde het duel met Martin liever niet aan gaan. De vrouwen zijn trouwens de hele dag bezig met eten maken, ze plukken noten en maken deze eerst fijn met een steen, vervolgens worden de noten langdurig fijn gestampt tot er een soort pindakaas ontstaat, dit eten ze elke dag samen met een soort spinazie die ze zelf kweken en zoete aardappel. Er pruttelt in de keuken ook nog een soort maispap.
Af en toe slachten ze een kip maar daar mag alleen de Chief van eten.
Toen op bezoek bij de Sangoma een traditionele medicijnvrouw, een wazig type, ze leest in wat botjes wat je mankeert, ze gaat wel mee in de tijd want tussen de botjes zien we dominostenen en schelpen, ook ontbreekt het bakje niet waar wij een bijdrage in kunnen achterlaten, wij geven gul 5 rand (35 ct), zij hoeft tenslotte geen huur te betalen. We krijgen wat uitleg over de kruiden en geneeskrachtige plantjes die ze zelf plant. Bij haar vergeleken zijn alle westerse dokters kwakzalvers.
Bij het verlaten van het dorp ontbreken natuurlijk ook de traditionele winkeltjes niet.

Vervolgens gaan we nog langs een prachtige panoramaroute naar Sabie en vervolgens naar Graskop waar alle winkeltjes helaas al gesloten zijn.

De omgeving is hier heel erg mooi en we besluiten om hier een b&b te gaan zoeken voor maandag en dinsdag.

• 24 Februari 2014 - 15:04

Rita:

Ha Martin en Bep,

Het gaat goed daar he? Nog veel plezier. Groetjes!