Saloma Village stay - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Saloma Village stay - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Saloma Village stay

15 April 2017 | Maleisië, Kampung Boyan

Saloma homestay in kampung Satir

Om 07.00 uur loopt de wekker af en we springen uit bed; benieuwd wat deze dag on brengen zal. Na een snel ontbijt ( 2 boterhammen met jam en koffie) lopen we naar beneden. Om 08.00 uur precies komt Gregory voor rijden in een grote Toyota pack-up. We stappen en in en rijden naar de grote markt, waar we een heerlijk bordje Kolo Mee aangeboden krijgen. Tevens doen we wat boodschappen, we hebben handdoeken nodig en ook nog wat DEET.
Hierna stappen we in en rijdt Gregory ons naar de homestay van Saloma, zijn zuster, waar we de nacht zullen doorbrengen. Onderweg stoppen we nog ff bij zijn wegkraampje, waar zijn meisje zo meteen gaat proberen nog wat bananen en ander fruit te verkopen, wat we daar achter de toonbank laten liggen.
In totaal zijn we zo'n 2 uur later midden in de jungle bij Saloma's homestay. Saloma is een hele vriendelijke jongedame van ca. 30 jaar oud, die een homestay in haar dorp is begonnen in 2012, na haar afstuderen aan de universiteit.
Ze wil het hele dorp mee laten profiteren van haar homestay. In het begin ondervond ze veel weerstand, men dacht in het dorp dat ze steeds met anderen sliep maar gaandeweg is het haar gelukt om alles uit te leggen. De hele gemeenschap ontvangt geld (RM 8 = Euro 1,75) van elke gast voor allerlei doeleinden.
Na een heerlijke lunch brengt Rem ( een van de gidsen die nu ook een baan heeft door haar) ons dwars door de jungle bij een heerlijke waterval. Het is ondertussen zo' 34 graden en we zweten peentjes. Gauw de zwembroek aan en in het water afkoelen. Het water is opmerkelijk koud, gezien de buitentemperatuur maar het is heerlijk.
Na een 1/2 uurtje zwemmen de kleding weer and en via een ander pad komen we bij de 2e waterval aan, deze is echter minder uitdagend en we lopen door de jungle terug naar de homestay. Om 19.00 uur komt ze ons halen en ook de andere gast van dit moment, Heikoma uit India en weten eten met de hele familie ( zus met dochter, neef en nicht en papa) aan de grote tafel in de kamer. Heel gezellig en we keuvelen wat af. Saloma spreekt perfect Engels.
Na het diner gaan we een avondwandeling maken door de jungle met de neef als gids, hij laat ons vuurvliegjes zien, vleermuizen en ook de krekels, die luid sjilpen. Enorme joekels van krekels, groene en bruine hebben ze hier.
Na deze wandeling nog even naar de supermarkt ( eigendom van zijn oom) voor wat bier en chips en dan naar huis waar de deze soldaat maken en we de dag van morgen doornemen. Wij slapen op de eerste verdieping waar in totaal 7 gastenverblijven zijn gemaakt met douche en toilet, echt fantastisch om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen....dit alles naar boven lopend over een smalle bamboe brug van 20 cm breed. Petje af.
Na gedane wandelingen is het goed rusten.