Kelantan op de fiets - Reisverslag uit Kampong Sungai Keladi, Maleisië van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Kelantan op de fiets - Reisverslag uit Kampong Sungai Keladi, Maleisië van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Kelantan op de fiets

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

12 April 2017 | Maleisië, Kampong Sungai Keladi

Kelantan op de fiets

Vandaag gaan we de streek verkennen op de fiets, deze keer op zeer goede "track" fietsen met wel 24 versnellingen en een gewone zithoogte voor de westerse man/vrouw. We krijgen 2 uitgebreide routes mee van onze gastheer en gaan op pad. Al slingerend en vooral langzaam, fietsen we door de streek, het is ondertussen al 32 graden en de zon staat al hoog aan de hemel. We hebben alweer dorst en stoppen voor een heerlijke ijskoffie maar hoe maak je dat een jongere wijs, die geen woord Engels spreekt ( alleen het plaatselijke dialect). Het lukt niet helemaal en we krijgen uiteindelijk een ijsthee geserveerd, ook lekker.
Vol goede moed springen we weer op de fiets maar naar 3 pendaalslagen zweten we alweer als ouwe pakkedragers. Na een 1/2 uurtje fietsen doemt de Kelantan River op. We zoeken de ferry, maar die vaart niet, alleen een paar " snel uitziende" pramen zien we liggen. Een schipper is wel bereid ons naar de overkant, naar Kok Majid te brengen voor een paar knikkers. We besluiten de gok te nemen en nadat de fietsen in de boot gelegd waren, ging de boot als een speer er vandoor. Deze bootjes zijn gelijk als die in Sumatra, ze maken een enorme "takkeherrie" en ze glijden over het water, gelukkig wel iets sneller dan een roeiboot.
Het windje is aangenaam en na 20 minuten zijn we aan de overkant. We stijgen weer op onze Maleisische rossen en gaan op weg naar Wayang Kulit waar we de volgende ferry moeten nemen op weg naar Kota Bharu.
Na een uurtje fietsen, een stop onderweg om bananen te kopen en waar we gratis watermeloen en mango's krijgen van de eigenaar, bereiken we het gehucht, het is ondertussen al bijna 13.00 uur en over 30 minuten vertrekt de ferry, wat gaan we ondertussen doen? Het regelt zich hier vanzelf; een poppenspeler van een paar hutjes verderop nodigt ons uit om in zijn huis naar een poppen theater stuk te komen kijken. Hij brengt het leuk, een stuk over Belanda's, en wij belonen hem met een daverend applaus en enkele Ringgits, waarop hij weer applaudisseerde.
De ferry komt in zicht en wij lopen naar de opstapplaats. Er kunnen max. 4 fietsen mee, de rest moet wachten.....gelukkig zijn er maar 4 fietsen, dus iedereen kan mee.
Na een 1/2 uur varen komen we aan in de haven van Kota Bharu ( 1 steiger) en dit voor het enorme bedrag van RM 1,57 p.p. oftewel Euro 0,31
We besluiten eerst ff wat te drinken en een lunch te kopen in de bazaar, heerlijke zoete kleefrijst met bruine suiker, partjes verse papaya en kokoskoekjes.
Daarna lopen we over de bazaar en besluiten voor Suntiki haar moeder een mooi vergiet te kopen, die van haar, waarin wij de bananenkoekjes hadden klaargemaakt, was al 20 jaar oud.
We fietsen langzaam terug naar onze bungalow en gelukkig raken we maar 6 x de weg kwijt. Gelukkig is iedereen altijd bereid te helpen, ook om je de verkeerde kant op te sturen, met een enorme smile!
Maar na anderhalf uur komen we toch aan in Pasir Belanda.
Nog lekker even zwemmen, en dan gaan we heerlijk uit eten, het zal jullie niet verbazen: nasi met kip en groente, heerlijk.