Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

24 April 2015 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 24 April

Weer een nieuwe ervaring rijker: de nachttrein. Om 17.00 uur vertrekt-ie vanaf Hue om om 06.00 uur aan te komen in Hanoi, we hebben soft beths geboekt in een 4 persoons coupe. Alle Europeanen worden in coupe 9 en 10 geduwd, alleen bij ons kwamen er 2
Vietnamezen in de coupe en die 2 maken een enorm lawaai met eten, niet te zuinig.
Ik ben maar een rondje gaan lopen in de trein maar Beppie trotseerde het lawaai als een grote meid.
Om 24.00 uur komt er een tussenstop en de 2 luidruchtigen ruimen het veld. Als beloning krijgen wij er 2 voor terug maar die vonden ons gezelschap niet leuk, dus verdwenen na 10 minuten al in de illegaliteit.
Om 06.30 komen we het station uitgelopen en worden van alle kanten besprongen door taxi chauffeurs, na wat onderhandelen en wisselen van taxi vinden we er een die voor een faire prijs ons aflevert bij het hotel. Hier kunnen we onze rugzakken kwijt en lopen vervolgens Ha Noi in, een zeer drukke stad met wederom veel brommers en scooters, je wordt er tureluurs van. Niemand stopt als je op een zebrapad wil oversteken dus dan moet je maar op de Amsterdamse manier oversteken, doorrammen.
We bezoeken het Ho Chi Min mausoleum en het presidentiële paleis, allemaal gelegen tegen de oude binnenstad aan waar ons hotel is.
We keren terug om de kamer in te wijden en te douchen en gaan vervolgens gaan wij per riksja naar het trein station om keertjes te kopen voor de nachttrein naar Sa Pa.
Op donderdag 30 April is het Renufication day, de dag dat Noord en Zuid vietnamn een werden en de scholen zijn dicht voor een week en velen hebben een paar vrije dagen. We kunnen nog 2 tickets krijgen voor half seats, een soort slaapstoelen, de rest is vol. Okay dan maar. Voor de terugweg lukt het ons nog om 2 bedden te boeken, de laatste 2 maar dat zeggen ze altijd....
We lopen nu naar de markt waar het weer krioelt van de mensen en waar de paadjes tussen de kramen zo smal zijn, dat wij op onze zij door moeten. Na een uurtje is het weer mooi geweest en gaan we naar het hotel om onze avondkleding ( Beppie in het lang en ik met stropdas) aan te doen voor het diner.
Om 19.00 uur struikelen we naar buiten en tot onze verbazing rijdt er geen een brommer of scooter door de straat, het blijkt dat het grootste deel van de oude binnenstad is afgezet voor het verkeer, alleen voetgangers mogen er in, een enorme verademing, moeten ze ook in Amsterdam eens doen.
Heerlijk relaxt gaan we barbecuen op z'n Vietnamees bij een lokaal stalletje en het smaakt heerlijk. Daarna de nachtmarkt over, op vele hoekjes van de staten staan orkestjes te spelen, echt fantastisch. Om 23.00 uur het mandje in want de nacht er voor was wel erg kort en veel kedeng, kedeng, kedeng......

• 28 April 2015 - 10:08

Mirjam:

aan de ochtendgymastiek hahahah heerlijk.. de zonnegroet zeker