Bezoek aan een township - Reisverslag uit Thesen's Island, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Bezoek aan een township - Reisverslag uit Thesen's Island, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Bezoek aan een township

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

14 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Thesen's Island

Vrijdag 14 Februari

Na een Scottish ontbijt van George stonden we om 10.00 uur bij de VVV voor onze tour, samen nog 10 anderen. Ook Ellen was paraat, zij is onze gids voor deze tour.
Na een ritje van 15 minuten reden we de township in, onze eerste stop was bij de supermarkt, een 20" zeecontainer, die hij zelf een beetje uitgebouwd had tot een
30". Hier was alles te koop speciaal voor de lokale mensen in kleine hoeveelheden, bijv. suiker per 1/2 pond, luiers per stuk etc.de eigenaar zelf zat achter tralies......
Dan door naar de kapster, die net het haar van een meisje zat in te vlechten, 5 uur werk met extentions voor euro 14. Voor mij zag ze helaas geen mogelijkheden meer.
De townships worden, sinds Nelson Mandela president was, in rap tempo opgebouwd met stenen huizen, voor de grote gezinnen met 2 bedrooms, voor de kleine gezinnen met 1 bedroom. Het is geheel gratis, met stromend water, toilet en electriciteit, je komt wel eerst op een wachtlijst en zodra je aan de beurt ben, mag je gaan bouwen, wel allemaal hetzelfde ontwerp. Er staan echter ook nog veel gammele hutjes waar hele gezinnen in wonen, op straat lopen koeien, varkens en geiten los rond tot ze gegeten gaan worden. We hebben een bibliotheek bezocht en er is ook een ziekenhuis, ook de gezondheidszorg in de township is gratis. Er is een kleuterschooltje waar kinderen van 4 tot 7 jaar les krijgen, op alle scholen wordt lesgegeven in het Engels. Wij mochten dit schooltje bezoeken en de kinderen hebben voor ons gezongen dat heeft veel indruk gemaakt, het schooltje was gehuisvest in een gammel gebouw maar de kinderen en leerkrachten waren blij en vrolijk. Vervolgens hebben we thee gedronken in een van de woningen die Ellen onder haar beheer had, deze mensen vormden een pleeggezin voor 4 kinderen die door nare omstandigheden ( veelal drugs en drank) niet door hun ouders opgevoed kunnen worden. Ook HIV en kindermisbruik is een veel voorkomend probleem.
We zijn heel gastvrij ontvangen met zang en muziek op bongo's. Het was erg indrukwekkend, onze gids bleek veel goed werk te doen voor deze gemeenschap en vertelde vol overgave.

Na deze indrukwekkende tour wilden we naar Knysna Elephant Park maar het begon onderweg erg hard te regenen, we zijn maar omgedraaid en hebben de middag in het dorp doorgebracht waar de zon wel scheen. Zo belandde wij in een tentje waar 4 oude rockers, 70 en 80-er jaren muziek aan het spelen waren, the Animals, the Doors en the Rolling Stones, werkelijk heel erg aanstekelijk voor al de aanwezigen.

Na een lekker hapje op een fundraising High School gingen we ons tijdelijke onderkomen bij George and Jeanet weer opzoeken.

• 14 Februari 2014 - 22:08

Thea:

Deze dagtrip spreekt me meer aan, minder avontuurlijk maar erg indrukwekkend. Leuke foto's

• 15 Februari 2014 - 00:53

Carla:

Ik zie het al; jullie kunnen de muziek op mijn feest wel verzorgen. Nog even doorgaan met oefenen en het komt goed.
    Have fun!