Een avontuurlijk dagje - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu Een avontuurlijk dagje - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Martin en Bep Meijer - WaarBenJij.nu

Een avontuurlijk dagje

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin en Bep

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Woensdag 12 Februari

Na een lekker nachtje slaap en plannen wat we allemaal nog willen bezoeken, meemaken, zien en bekijken, kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk tijd te kort hadden. Goede raad is duur; dan maar kijken of we kunnen omboeken, zodat we 3 dagen langer in dit mooie gebied kunnen blijven. Na enkele belletjes en e-mails denk ik dat het gelukt is.

Op pad naar Cango caves, een enorme ondergronds grotten complex met veel kamers en uiteraard veel stalagmieten en stalactieten. Bij de ticketverkoop moesten we beslissen of we de HighTour gingen doen of de Adventure Tour. Wij kozen uiteraard voor het laatste, het kan ons niet avontuurlijk genoeg zijn; nou, dat hebben we geweten!. Na een kleine opwarmronde van 172 treden kwamen we terecht in de Devils Kitchen en moesten wij via de Love Tunnel, waar je dwars doorheen moest, slechts 30 cm breed, naar de Devil' s chamber en dan via de mailbox naar de Christal Room. De mailbox was slechts 27 cm hoog en wij moesten er op ons buik, head first, inkruipen, halverwege draaien en dan met de voeten eerst door de brievenbus naar beneden glijden. Het was een echte kruip door, sluip door maar dan in het extreme. De dag ervoor had er nog een dame klem gezeten en die kon pas na 11 uur bevrijd worden: zij had zich zo druk gemaakt dat haar lichaam was gaan uitzetten en niet mee voor of achteruit kon. Gelukkig vertelden zij dit achteraf......
Enkele kilo's lichter ( verloren door angstzweet en lichaamszweet) kwamen we ongedeerd uit de grotten weer boven.

Gauw verkoeling zoeken bij een waterval op 17 km van de grotten vandaan, waarvan 11 km om onverharde wegen. Al rijdende denk je menigmaal, hier moet niets gebeuren want niemand kan je vinden, zo afgelegen....
Na een 3 kwartier rijden kwamen we aan bij een kleine parkeerplaats, vanuit hier was het nog zo'n kwartier lopen, maar dan had je ook wel iets moois en super rustig voor je, zie de foto's, je hoorde werkelijk niets. Ik kon heerlijk met mijn witte blote billetjes in het ijskoude water zwemmen, zonder dat je bang hoefde te zijn dat er iemand aan kwam. Waar maak je dat nog mee op deze wereld?

Na deze heerlijk intermezzo even de maag voorzien van wat extra vitamientjes en dat de Swartpass oprijden, een bergpas tussen Oudtshoorn en Prince Albertville met als hoogtepunt het uitzicht op 1586 mtr. Na een dolle rit van 15 km. op een onverharde weg.
Werkelijk adembenemend.

Na dit hoogtepunt terug naar Oudtshoorn om de plaatselijke supermarkt te overvallen met Hollandse nieuwtjes (stokbrood snijden in een broodmachine) en om ons avondeten in te slaan. Na aankomst thuis stonden er diverse mailtjes in de mailbox over onze wijziging, was toch niet helemaal duidelijk. Na wat heen en weer gebel is alles toch goed gekomen ( hoop ik) een enorm gedoe over een extra bijbetaling van 212 SAR ( is Euro 15)
We gaan het meemaken a.s. dinsdag 18 Februari, dan vliegen we naar Johannesburg.
Lekker slaap

• 12 Februari 2014 - 21:24

Wanda:

Pfff, is dit vakantie? Lijkt wel werken :-). Bedankt weer voor dit mooie verslag. Alsof ik er bij ben!

• 13 Februari 2014 - 15:32

Robin:

Jeetje wat een belevenis allemaal zeg! Wordt er wel een beetje jaloers van!. Ter compensatie hebben we meteen maar een last-minute naar de sneeuw geboekt. We gaan morgen 3 dagen snowboarden ergens in Frankrijk. We hadden immers daar al geld voor opzij gezet en voor die schamele 150 SAR ehhh euro konden we het niet laten!

Groetjes!

• 14 Februari 2014 - 22:02

Thea:

Fijn dat jullie ervan hebben genoten! Via de love-tunnel naar de christal room!! Voor mij allemaal Devills;)-. En dan ook nog als toetje de Swartpass! Als ik het al lees, zit ik er al van te genieten! Pffff"......... Adembenemend hoor, Haha
    Mooie foto's, fijne reis verder

• 16 Februari 2014 - 14:45

Irene :

Hallo Vakantiegangers,

Ik ben samen met Pa de verslagen en foto's aan het doornemen, Pa was op zoek naar een foto van de "witte blote billetjes" hi zegt ; ZEG MAAR GEWOON KONT! Hihihihihi.
    We hebben er lol om! Hij wenst jullie heel veel plezier!
    Ik zelf krijg het SPAANS BENAUWD bij het lezen van dit verhaal ben blij dat ik niet vast ben komen zitten/liggen in die grot! Zou echt iets voor mij zijn! Hahahha.
    Geniet nog lekker van en met elkaar! Xxxx

• 16 Februari 2014 - 14:45

Irene :

Hallo Vakantiegangers,

We hebben er lol om! Hij wenst jullie heel veel plezier!
    Geniet nog lekker van en met elkaar! Xxxx